Πώς να βρεις το δολοφόνο

από Savvina
0 σχολιο 347 προβολές

Καθώς οι τάσεις στα λογοτεχνικά/τηλεοπτικά/κινηματογραφικά δρώμενα εξελίσσονται και αλλάζουν, ένα είδος παραμένει αλλώβητο: το μυστήριο. Με 5 από τις 10 ταινίες με την υψηλότερη βαθμολογία στο IMDB να έχουν την ετικέτα Crime, το είδος είναι αγαπημένο κοινού και κριτικών. Από τη μία, τα επακόλουθα ενός εγκλήματος προσφέρουν γόνιμο έδαφος για ευρηματικές ανατροπές στην πλοκή, δραματικές ερμηνείες και σκηνοθετικές επιλογές που προσδίδουν βάθος και νόημα. Από την άλλη, το ίδιο το έγκλημα από μόνο του εξιτάρει το κοινό, μιας και κατά βάση τετόια έργα αποτυπώνουν μια πραγματικότητα αρκετά κοντά στη δική μας, αλλά πολύ μακριά από την προσωπική ζωή των περισσότερων: βλέπουμε μια πιθανότητα για δράση, αλλά χωρίς να χρειαστεί να ξεβολευτούμε από τον καναπέ μας για να αντιμετωπίσουμε αυτή τη δράση οι ίδιοι. Τέλος, δύσκολα θα βρεθεί κανείς να καταναλώνει ένα καλλιτεχνικό προιόν που περιέχει έγκλημα και να μην προσπαθεί να βρει τον υπεύθυνο. Η εύρεση του δολοφόνου από μόνη της είναι πολλές φορές πιο ενδιαφέρουσα ακόμη κι απ’το κίνητρο ή τον τρόπο.

Πρόσφατα είδα ένα βίντεο στο YouTube στο οποίο μία κοπέλα διαβάζει το “Η δολοφονία του Ρότζερ Άκροιντ” της Αγκάθα Κρίστι και προσπαθεί παράλληλα να βρει το δολοφόνο. Η πρώτη μου σκέψη ήταν: “Πολύ ενδιαφέρον! Αν ήμουν YouTuber κι εγώ αυτό θα ήθελα να κάνω.”. Ωστόσο γρήγορα το επανεξέτασα: δεν είναι μέρος της διασκέδασης το να μην μπορείς να βρεις το δολοφόνο; Αν κάνεις ενεργή προσπάθεια να βγάλεις άκρη κατα τη διάρκεια της ανάγνωσης/παρακολούθησης, και όντως το καταφέρεις, δε χάνεις κάτι από την εμπειρία;

Η αλήθεια είναι πως ειδικά άτομα που καταναλώνουν πολλά προιόντα με θέμα το έκλημα, το καλύτερο που έχουν να κάνουν είναι “κλείνουν” τον εγκέφαλό τους κατά τη διάρκεια. Οι πιθανές εξελίξεις μιας έρευνας είναι εκ των πραγμάτων πεπερασμένες και πολλές φορές μπορεί κανείς νωρίς να εντοπίσει τα στοιχεία αυτά που τελικά θα προδώσουν το δολοφόνο. Και αυτό δεν είναι κακό: μάλιστα πολλές φορές όταν η αποκάλυψη είναι τελείως απροσδόκητη σημαίνει ότι δε βγάζει νόημα με βάση το set up. Υπάρχουν, βέβαια, και περιπτώσεις όπου οι ανατροπές είναι σοκαριστικές και απρόσμενες, αλλά παράλληλα ικανοποιητικές. Ένα τέτοιο σενάριο προυποθέτει έναν ταλαντούχο και ευρυματικό δημιουργό, και προτείνω την προαναφερθείσα δολοφονία του Ρότζερ Άκροιντ ως βασικό παράδειγμα, πολύ μπροστά απ’την εποχή του.

Για να υποστηρίξω, λοιπόν, την άποψη μου ότι η πολλή σκέψη κάνει κακό, παρουσιάζω εδώ τα πιθανά τέλη που μπορεί να έχει μια Whodunit ερευνα (whodunit < “Who [has] done it?” = Ποιος το έκανε;).

1. Το θύμα είναι ζωντανό!

Είναι σίγουρο ότι έχουμε δει το θύμα να πεθαίνει; Μήπως ο υποτιθέμενος θάνατος ήταν αποτέλεσμα έκρηξης που “κατέστρεψε όλα τα στοιχεία” ή πτώσης σε νερό που “δεν ξέβρασε ποτέ το πτώμα”; Σε κάτι τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να μην έχει υπάρξει όντως θάνατος – ειδικά αν στην πορεία της έρευνας ανακαλύπτουμε ότι το φερόμενο ως θύμα επιθυμούσε να ξεφύγει από κάτι ή κάποιους, ή κάποιος αντίπαλός του είναι το επόμενο, πραγματικό θύμα.

Βασικό στοιχείο: Δεν έχουμε δει το πτώμα με τα μάτια μας.

Παλιά ταινία.

2. Το έκαναν όλοι μαζί!

Μήπως όλοι οι υποψήφιοι ένοχοι φαίνονται εξίσου ύποπτοι; Μήπως δεν τους βλέπουμε ποτε να επικοινωνούν ανα δύο και να υποψιάζονται/κατηγορούν ο ένας τον άλλον; Μήπως μάλιστα παριστάνουν όλως τυχαίως ότι δε γνωρίζονται; Τότε ίσως η δολοφονία ήταν προσχεδιασμένη ομαδικά. Όταν όλοι οι ύποπτοι φαίνονται να έχουν ισότιμο κίνητρο και ευκαιρία, τότε ίσως αυτή είναι η λύση του μυστηρίου: όλοι είναι ένοχοι.

Βασικό στοιχείο: Δεν ξεχωρίζει κανείς από τους υπόπτους και δεν βλέπουμε πολλά τετ α τετ αλληλοκατηγοριών.

Πρόσφατη ταινία.

3. Ήταν αυτοκτονία!

Μήπως όλοι οι υποψήφιοι ένοχοι φαίνονται εξίσου ύποπτοι, αλλά παράλληλα κατηγορούν ο ένας τον άλλον σε κρυφά τετ α τετ; Μήπως παράλληλα το θύμα έχει κάποια βεντέτα με όλους τους υπόπτους και θέλει να τους εκδικηθεί παγιδεύοντάς τους για το θάνατο του; Αν παράλληλα το θύμα είναι ένα άτομο απομονωμένο και κανείς από τους υπόπτους πραγματικά δε στεναχωριέται για το χαμό του, τότε ίσως το θύμα πήρε μόνο του τη ζωή του.

Βασικό στοιχείο: Δεν ξεχωρίζει κανείς από τους υπόπτους και βλέπουμε πολλά τετ α τετ αλληλοκατηγοριών.

Πρόσφατη σειρά.

4. Το έκανε ο μοναδικός που ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους!

Ίσως η πιο συνηθισμένη και δύσκολη περίπτωση. Υπάρχει κάποιος ύποπτος που φαίνεται πολύ πρόθυμος να βοηθήσει την αστυνομία; Ή που είναι ο μοναδικός που έχει άλοθι; Ή ο μοναδικός που δεν έχει κίνητρο; Ή ο μοναδικός που δεν υποπτεύευαι καθόλου η αστυνομία; Ή ακόμη και ο μοναδικός που φαίνεται ύποπτος; Τότε βρήκατε τον ένοχο. Σε ένα καστ υπόπτων με παρόμοιο/ισότιμο κίνητρο, άλοθι και ευκαιρία, δύσκολα ένας από αυτούς θα είναι ο ένοχος. Αντίθετα, ο ένοχος είναι συνήθως το μόνο άτομο που ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα – με καλό ή κακό τρόπο.

Βασικό στοιχείο: Ένα και μοναδικό άτομο ξεχωρίζει ως πολύ αθώο ή πολύ ένοχο.

Επερχόμενη ταινία.

Extra: Το έκανε ο γνωστός ηθοποιός!

Βλέπετε κάποια αστυνομική σειρά και ξάφνου εμφανίζεται ένας ηθοποιός που γνωρίζετε ότι μερικά χρόνια αργότερα έχει γίνει διάσημος; Ειδικά αν ο ρόλος του εν λόγω ατόμου φαίνεται τελείως άσκοπος (π.χ., ένας μάρτυρας που περιγράφει το αμάξι του δολοφόνου στην αστυνομία, κάτι που θα μπορούσε να είχε γίνει και off camera), τότε βρήκατε το δολοφόνο.

Βασικό στοιχείο: Εμφανίζεται σε σειρά του 2000 κάποιος που θυμάστε πως πέρσι ήταν υποψήφιος για Χρυσή Σφάιρα.

Σχετικά παλιά σειρά.
Ακολουθήστε το lordoftheseries.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα γύρω από τον κόσμο των σειρών, καθώς και σε Facebook, Twitter, Instagram, Youtube και Spotify.

guest
0 Σχόλια
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα Σχόλια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Αν συνεχίσετε σημαίνει πως αποδέχεστε την Πολιτική Απορρήτου και τους Όρους Χρήσης μας. Αποδέχομαι Διαβάστε Περισσότερα

Δείτε το νέο μας Podcast στο Youtube ή ακούστε το στο Spotify